Thursday, July 29, 2010

SAYA MASIH HIDUP AFTER 7 MONTHS..ALHAMDULILLAH..

Apa? Si Hasz ni sakit? counting the days ker...?Oh tidak ,Alhamdulillah masih lagi di beri redha Allah untuk terus hidup di muka bumi ini.Maklum la dah berabuk , bersarang, siap ada spider lagi blog ni haa..
Bukan apa, agak sibuk ngan urusan duniawi(tak abih2kan urusan ni ...Astagfirulllah.) yang memerlukan tuntutan masa yg bukan sedikit dan juga memerlukan sedikit kefokusan (haha..mcm bahasa professor).
CUMA...tu la bila Hasz dah start menulis kat blog ni maknanyer ada lah yg sesuatu yg telah terlekat dan tersentuh di hati sampai dah tak tertanggung ..betul2 memerlukan medium melepaskan rasa.
Korank tau kan aku nyer application nak studi kat obersea tuh...memang aku dah dapat, conditional offer la tapi nyer.Apa? conditional offer jer? eh korang ingat senang ker nak dpt tempat kat sana tu..lagi pun conditional tu pun sebab aku tak amik lagi IELTS(aka as English test british council la) so kira ok la kan...Cuma tu la kekangan nyer sekarang adalah duit..tu la dulu2 suh belajar rerajin malas..asik bercinta jer kan dah dpt pointer corot ..nak minta skolar pun susah!Jangan lak ada yg nak cakap"tak cukup usaha lagi tuh..sebab tu tak dapat sponsor"
Aku dah letih..dah abih channel dah cuma tak buat personal loan jer lagi sebab aku dah banyak komitmen lain hocayy..Bila jadi mcm ni kan aku rasa down sgt pehtu baru aku tahu maknanya "POWER OF MONEY AND PEOPLE U KNOW"..so pendek citer..kalau ko memang pandai xtravaganza maknanyer memang ada peluang untuk kau tapi kalau ko tak berapa pandai (kategori yang sedang2 saja mcm aku) ko kena ada 2 bender yang aku mention kat atas tadi...so mcm aku yg memang tak masuk dlm 2 kategori ini..alamatnyer...yang hadoo jer ler...HUHU sungguh sedey..

Ok tutup la episod sedih yg pertama yg telah membuatkan aku berhibernasi sekian lama..buka plak episod baru citer kesedihan dan ketidak puasan hati.

Seperti biasa setiap 27 haribulan , memang hari gaji di company aku.So what biasa la kan!
tapi every year gaji June/July/Ogos memang sumer org tunggu2 la sebab akan ada increment and arrears.So tahun 2010 ni dorank bayar untuk gaji July.Jgn di tanya la berapa yg naik..sebab aku dpt average cam yg lain 5% jer....apa2 pun syukur Alhamdulillah...

As usual bila ada increment/promotion/pelarasan gaji ..akan timbul la cakap2 belakng , mogok2 manja dan ala2 muka cebik dan muncung sebab mengumpat.

Nak dipendekkan cerita ..perasaan aku biasa2 jer ler bila tau org yang sama2 naik pangkat dulu dah dinaikan pangkat lagi..org yg join later than me, di naik kan pangkat lagi..Tapi tu ler bila ada yg dok bagi input( sila baca bagi "panas hati") aku pun terfikir juga tentang ketidakdilan pengagihan kekayaan dan pangkat di syarikat ini. Pendek citer yg kaya lagi kaya yang miskin lagi merana.

Aku tak penah rasa tertekan mcm ni pada tahun2 sebelum nyer tapi tahun ni aku rasa memang sgt2 tidak adil..korank bayangkan gaji senior2 manager yg rata2 nyer dah cecah dan melebihi RM10k telah mendapat pelarasan dan increment average dlm 10%..kalau gaji busuk2 dah 10K , 10% dah seribu...tak pe ler rezeki dorankk...

tapi yang tak siok nyer gaji2 org bawah ni tak di buat pelarasan dan average dapt 3% jer, dan org2 bawah ni yg bergaji 1500 below..kalau 3% adalah dalam RM45..sian kan?
pehtu ada yg increment naik RM12...just imagine..RM12..sian sungguh.Mana la org tak picket..sebab YANG KAYA LAGI KAYA YANG MISKIN TERUS MERANA.."

So aku nak tanya kat sini , ada tak kat mana2 part of dunia ni ataupun company kat dunia ni( sebab aku tak penah keje kat obersea kan tatau style dorank cam ner) yang tak da lagi mengamalkan "YANG KAYA LAGI KAYA YANG MISKIN TERUS MERANA" sebab aku tak rasa kat Malaysia ni wujud lagi syarikat2 begini adil dan saksama..sebab apa aku cakap mcm tu? Lihat di atas sana...mereka mengamalkannya secara besar-besaran..so kalau setakat level company besar2 anak kutu ni..apa ada hal..tak gitu..?

nota kaki:aku pun sedang mogok2 manja malas nak buat keje..BOLEH?

3 comments:

  1. welcome back sis....

    there's always opportunity out there for u ...dont worry. Rezki ada d mana2

    ReplyDelete
  2. terpanggil utk komen about scholar/loan - (1st time reader anyway)

    GPA saya bukanlah corot (infact almost 4.0), malah kalau ikut standard pinjaman nih, dapat convert 100% lagi. tp disebabkan masa saya apply ada lagi 2 org yg ada 2 benda yg u sebut tu. hak saya dinafikan, macam2 alasan tak logik dibg. 2 org lagi walaupun CGPA tak sampai 3.0, dapat full scholar (scholar ok bukan loan). Mmg rezeki mereka, saya tak nafi, tp saya sedih bila ada bunyi2an "aku bukan nak sgt scholar nih, mak pak aku bg tiap2 bulan lagi byk." yg betul2 mengharap, tak dapat sbb tiada 2 benda yg u kata. Alhamdullilah, albeit all the obstacles, I graduated top of my class with first class honor. but the other two, sorang tak grad yg satu lagi keja nak mengextend. Adil sgtlah gomen kita ni

    ReplyDelete
  3. akak cun: akak apply mana dulu?uni mana?
    i'm trying to be redha and accept the fact as it is..sob..sob.
    yg buat lagi ralat tu sebab dah dpt offer,tal boleh ker bagi priority.memang i wasnt xcellent in my first degree, but they must look at the working xperience..teh critical course etc..
    entah le..susah nak cakap.

    ReplyDelete