Friday, May 22, 2009

"DATO ISMAIL " YANG GOBLOK!

ishhh....aku tak tahu nak start cerita di mana...tapi nak kena cerita juga...it is all about si goblok a.k.a so called "Dato' Ismail..."

Pagi Khamis 21/5/09....lebih kurang jam 10.15 pagi..satu sms aku terima dari nombor yang agak panjang.Isi kandungan SMS berbunyi "Congratulations Sim Card anda telah bertuah memenangi hadiah Utama wang tunai RM.30.000,00 dr."Petronas".Sila call ke 006..........terima kasih".

First time rasa mcm nak melompat...tapi bila 2 kali baca terpikir mungkin ni scam...since so many scam happened this lately ...people are getting crazy nowadays ..aku jadi rational semula dan aksi melompat yang baru aku pikir sebentar tadi terpaksa aku batalkan...

Tapi hati berbisik juga..mungkin ada kebenarannya...pasal aku pun memang pemegang Kad Mesra...hmm...boleh jadi betul juger...OKB la aku lepas ni...

Aku pun terus telefon nak dapatkan pengesahan.....(mati la aku...aku pakai phone opis..no telefon seberang tu...)

Nombor panjang berjela itu aku dail..dan di hujung sana ada suara kasar menjawab ......................TERUS.............AKU TAHU INI PENIPU....

Dengan slang Jawa pekat yang cuba di sembunyikan..aku tahu ini confirm scam....tapi aku layan juger tanya itu ini minta bukti:

Aku: ni di mana?
DI: KLCC
(di pendekkan cerita)
Aku: saya memang nak hadiah 30k tu tapi bagi bukti surat ker apa ker bahawa betul saya dapat duit ni...
DI: Puan Hespajileh.......(punye nak kontrol sampai sebut nama aku pun terbelit2)....mahu bukti apa lagi...ini bukan tipu..kamu tak perlu bayar apa2...tak perlu redeem apa2...
Aku:Saya tahu tu..tapi saya tetap tak yakin selagi tak der bukti (nada provocation)
DI:(dengan nada dah mula bengang dan nak marah dan tak kontrol dah cakap nyer...memang bunyi kayak dari seberang)mahu apa lagi..saya sudah mahu bagi duit...

Aku dah nak gelak tapi aku layan juga....
Aku: Jadi mahu suruh saya buat apa?
DI:Iya...di mana saya mahu masuk duit ni....bagi saya akaun nombor...
Aku:Saya memang minat duit 30k tu tapi saya tak inagt akaun no...saya..nanti say telefon semula...

Aku terus off telefon.......
SMS tu aku tunjuk kat opis mate..sumer cakap..tu no dari seberang....ish..macammana aku boleh tak perasan padahal aku dah 2-3 kali ke seberang..hi..hi. dorank cakap it's ascam and it's been circulate via email widely.....tu ler..aku ni selalu baca email tapi take for granted sebab tak jadi kat diri sendiri....dah terkena ni bau teringat...

tetiba mcm 2 aku terpikir...mcm mana aku boleh berani cakap ngan si DI tu...buatnya di pukau aku kat telefon tu...uiiiishh...nauzubillah....terbang la duit aku yang tak seberapa tuh....itu tak pe lagi..takut terbang nyawa sekali...Ya Allah ..seram plak aku pikir2...Cepat2 aku baca ayat2 apa yg aku ingat sebagai pendinding...ye ler...mana tahu kan..

SMS tu aku baca sekali lagi...memang terang2...it comes from an individual yg goblok,sila lihat:
1)penggunaan bahasa melayu dan english...kalau notification biasanya org guna salah satu bahasa saje....bukan bahasa rojak;
2)RM30K....yang patut ada tanda koma..di titik..yg patut di titik di koma....ingat ni nak tulis 30 ribu rupiah ker....grrrrr......;
3)tak der nyer..keje seorg dato' nak angkat tipon buat keje receptionist....idiot...

tu la...kisah ni sebagai pengajaran untuk aku dan kita semua..jgn ingat bender ni tak jadi pada kita and kita take for granted....it could happen to any one including us..... our relatives & friends
so lets us remind each other about this...especially elderly...ye ler..mak ayah,datuk & nenek kita ni kan mudah terpengaruh...... (aku ni pun skit2 dah terpengaruh)


3 comments:

  1. seb baik ko sedar cepat has...aku mmg tak layan langsung kalu email atau sms yg kate menang duit....sbb tau dah die menipu...ekekke

    ReplyDelete
  2. aku dari mula lagi memang dah tak caya...tapi bila aku pikir aku card Mesra holder...mungkin ada betulnya...tu yang aku call cek tuh..

    ReplyDelete
  3. aku aritu sms tu nak bg 50k...byk lg...tp terus ajer aku delete sah2 ler scam sbbnye tgk no pun tau....14 no weh...indon mari...

    ReplyDelete