Wednesday, May 6, 2009

IKHLAS

1)kes 1-minggu lepas seorang teman sepejabat datang circulate satu borang,derma untuk ank seorang lagi pekerja yg perlu menjalani pembedahan usus-sekeping note bewarna ku hulurkan dengan penuh rasa "ikhlas";
2)kes 2- semasa menghadiri majlis harijadi ank seorang teman hari Sabtu yang lalu,tengah asyik melayan ank2 aku main di yard tuan rumah..dari luar pagar di tegur seorang tua berkopiah..minta derma untuk pembinaan sekolah agama..-aku tak mengendahkannya lantaran org lain pun berkelakuan yang sama;dan
3)kes 3- semasa balik dari kerja hari ni singgah mengisi petrol di stesen P****s berdekatan office...di datangi seorang pemuda cina menghulurkan dokumen pengesahan meminta derma untuk budak2 Sepastik-note bewarna ku hulurkan dengan penuh rasa "ikhlas"

so apa yg aku nak relate kan kat sini ...cukup ikhlas ker kita bila memberi sesuatu....?untuk kes 1 & 3..aku terpanggil menderma bila aku dapat bayangkan kalau aku berada dlm situasi begitu...minta dijauhkan..Nauzibillah....in short aku mengharapkan sgt dari Allah bender2 ni tak jadi pada diri aku dan keluarga...

TAPI...bagi kes no 2 tu ...aku berpikir sampai malam..kenapa la aku tak hulur walau RM1 kepada Pakcik tu....walau pun bukan anak2 atau saudara mara aku yg anak bersekolah di situ.....rasa bersalah yg amat sgt....

Lantas aku teringat tazkirah yg diberi oleh ketua di pejabat ku "En.Z" pada pagi jumaat yang lalu...."sedeqah,derma dll..,bila kita nak memberi jn kita fikir bender tu scam la,menipu la...kerana siapalah kita untuk tahu niat sebnar seseorang.......tugas kita memberi seadanya...denagn yg ikhlas..samada itu scam, tipu etc....antara si pembuat dengan Allah taala.

Jadi hari ni aku dah berlapang dada,clearkan hati walaupun masa memberi tadi tu ada juger mengharapkan balasan dari Allah (mcm tak ikhlas kan)untuk memberi seadanya jika ada yang meminta....kerana aku yakin balasan @ganjaran Allah tu akan tiba bila2..Amin.

so guys..what say you?

3 comments:

  1. aku setuju ngan tazkirah tuh....even kalo kita tlg lepaskan anjing tersepit pun dah kira pahala, inikan pulak bg derma.....yg penting niat kita utk membantu....selebihnya berserah pd allah swt.

    ReplyDelete
  2. btul la tazkirah tuh...kalau org tuh tipu itu antara die ngan Allah..

    kalau niat kite ikhlas, insya Allah...ada ganjarannye

    ReplyDelete
  3. Betul tu cuma kita kena ingat..setiap wang yg kita dpt ade sbahagian kecil tuk golongan yg memerlukan...

    ReplyDelete