Thursday, May 21, 2009

KISAH SI PENJUAL AIS KRIM

Kisah ni dah berlalu hampir seminggu...walau bagaimanapun aku tetap mengingatinya sebab ini adalah "KALI PERTAMA" ianya terjadi...

Hari Ahad,kami sekeluarga balik Puchong...sedang enak beristirehat dan berbaring- berbaring tengah hari tu ..kami dikejutkan oleh bunyi loceng si penjual ais krim.......sambil dalam hati berbisik...."org juai es krim ni kan tahu jer pot mana ada budak2...nasib la ko....rini org tak ramai..ada anak2 aku jer..."...

Memang dah jadi kebiasaan rumah Mama selalu jadi "pot" adik beradik nya melepak so selalunya weekend memang riuh rendah la dengan budak-budak...

Tapi hari tu aku fikir nasib si penjual aiskrim tak berapa baik sebab tak dak sapa2 nak beli ais krim dari rumah Mama....

Mama dari ruang tamu menjerit "tak nak..." aku pun jerit juga "tak nak"...tapi si penjual aiskrim ni tak juga pegi......loceng masih berbunyi....

Terfikir mungkin si penjual ais krim tak dengar kot kami cakap "TAK NAK"...Mama keluar.....terkezut badak dia tengok anak aku Hilyath dah tercacang kat depan si penjual ais krim sambil tersengih dan hulurkan duit RM 50........

Semua yg ada dlm rumah tu terkezut..dan keluar.....dari tak nak beli..jadi semuanya beli sorang satu...........Rezeki kau lah hari ni pejual ais krim oiii.....

Lupakan pasal tu...........now we all start investigate mana Hilyath dapat duit sebanyak tu....aku dok ingat adik2 ipar aku yg hulur kat dia...tapi masa tu sumer org mcm tengah "tidur-tidur ayam..."

Aku tanya Hilyath...dia dengan cakap yg tak tentu kepala ekor tu mengaku...."ambil duit Mama la...."........ooohhh gosh! "kat mana pulak budak ni ambil..." dah di soal selidik ..rupanya dia kata ambil dlm bag aku...dlm hati.."sejak bila pulak anak aku pandai geledah beg aku nih....tak boleh jadi nih"...


Lepas dah di selidik ...memang betul zip tepi handbag aku terbuka..ada la selit2 duit RM 50 kat situ............

Kejadian ni membuatkan aku rasa tak sedap hati dan sedikit terkejut sebab:

1) Kata kan la si penjual ais krim tu jahat..dah tentu dia amik jer duit RM 50 tuh....ye ler...anak aku tu bukannya tahu bape ringgit tuh;dan

2)aku risau anak aku dah "advance" boleh terpikir nak godek2 aku nyer handbag....it is so unhealthy..........aku dah bagi input kat dia...aku bagitau dia apa yg dia buat tu tak baik.....so next time jgn lagi di ulang perkara tuh....kalau nak sesuatu just let us know.......

Hilyath...Hilyath..semoga jadi anak yg soleh.....





1 comment:

  1. bdk sekrg memg cerdik... kenkadg tk terpikir oleh kita nieee... bg tau dia, next time don't do like this....

    ReplyDelete